Tanker om trening

Jeg har funnet ut at jeg må lage en treningstrategi. All erfaring fra meg selv og andre viser at trening hjelper på vektnedgangen. Og i tillegg hjelper det på veldig mye annet.

Som jeg skrev i et tidligere innlegg har jeg både fibromyalgi, kroniske hodepiner (både migrene og spenningshodepine) og unipolar lidelse (kroniske depresjoner). Når en av disse, eller begge to tar en tur i mørke dalbunner må jeg jobbe ekstremt hardt for å motivere meg selv til å ta vare på meg selv. Både med tanke på kosthold og trening. Derfor er det viktig å ha innarbeidede vaner som ikke krever så mye tiltak på daglig basis. Og der er jeg ikke god for tiden.

I fjor vår/sommer gikk jeg ned til ca 95 kg ved bruk av Herbalife. Da hadde jeg også hatt et opphold på smerteklinikk på en opptreningsinstitusjon. Da fikk jeg hjelp til å komme igang med trening. Og jeg var ganske flink til å vedlikeholde dette ut gjennom sommeren. Vi fikk også hund i begynnelsen av sommeren i fjor. Og jeg var flink til å gå turer, i alle fall en tur på en halv time hver dag.

Så kom høsten, og sammen med den mye hodepine. Jeg hadde flere dager i måneden med hodepine enn uten. Og når 4-5 dager i uka starter med hodepine og jeg må tvinge meg selv ut av senga hver dag fordi jeg er så sliten at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg, da forsvinner alt overskudd så jeg ikke klarer å holde motivasjonen til trening vedlike. Dermed ble det en negativ spiral. Lite trening, dårlig mat, mer vondt både i hodet og resten av kroppen. Og når vi da legger til vintermørke slo en ny depresjon gjennom. I januar/februar gikk jeg omsider til legen og fortalte hvordan situasjonen var. Hun er en fantastisk god lege. Vi snakket sammen, og planla hva jeg måtte endre. Hun sa jeg kunne gjerne komme tilbake til henne for samtaler hvis jeg ønsket det, eller hun kunne henvise meg til psykolog. Jeg ville helst gå hos henne, for jeg har hatt to runder hos psykolog før, og vet egentlig veldig godt hva jeg bør gjøre for å bli bedre. Jeg må bare ha litt motivasjon og ork til å begynne og snu trenden.

Jeg tok også opp med henne min fortvilelse over vekta som har gått opp igjen. Da hadde jeg ikke turt å veie meg ennå, for jeg var redd for hva tallet ville vise. Jeg fryktet at tidligere maksvekt var passert med i alle fall 5 kg. Det ville i så fall si nesten 120 kg. Og det hadde føltes mye vanskeligere å takle, enn å bare leve med at jeg er tjukk. Da sa hun at vekta tar vi siden. Nå skal vi få ordnet litt med det andre. Og at hun ikke ville legge vekt på at jeg måtte ned i vekt først var så deilig. Så nå, etter noen måneder har jeg selv tatt initiativ til å gjøre en endring. Jeg har ikke engang vært hos henne og snakket om det ennå. Jeg skal til henne i august, og da skal det bli fint å kunne rapportere at jeg er i gang med en endring. Vekta er på vei ned og jeg skal få formen på vei opp.

Dette vil gjøre at jeg er mer rustet til å takle når det ene eller det andre begynner å krangle. I tillegg spiller jeg blåseinstrument, og lungekapasiteten kan med stor fordel forbedres 😉

Så som første steg er planen at nå i begynnelsen av ketosen skal jeg ha en eller form for fysisk aktivitet som øker puls og pust noe sammenhengende i en halv time. Det kan være en gåtur eller sykkeltur. Noe intervalltrening må jeg også få inn i dette, det er gull for kondisen. Hunden vår er en mynderase som elsker å løpe. Og jeg har så vidt begynt å sykle med henne, hun liker godt at jeg får opp litt tempo for hennes del også, ellers blir hun også i dårlig form.

Hvor mye aktivitet jeg skal kjøre på med utover vinteren må jeg tenke litt mer på når jeg ser hvordan formen øker. Men turer må jeg fortsette med for hundens del. Jeg kan ikke løpe eller jogge. Det har ikke knærne mine tålt noen gang, og jeg var tynn som ung.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s