Opp på sykkel og ut på tur

I dag! Endelig fikk jeg kroppen ut av huset og bikkja på slep. Jeg har hatt fridag i dag, så etter å ha brukt noen timer i sofaen, for å hente igjen litt energi fant jeg ut at jeg måtte få gjort noe med denne treningen. Så da var det på med treningstøy til meg og sele til bikkja. Med stå-på-mot og, utrolig nok, entusiasme bar det avgårde med sykkelen. Jeg må ta det rolig i begynnelsen så bikkja får gjort fra seg så jeg slipper bråstopp med kroppen over styret fordi hun må gjøre sitt.

Turen gikk egentlig veldig greit. Bikkja var enig i at i dag var det greit vær å dra på sykle-/løpetur. Dermed var det bare for meg å pushe på. For det er helt klart hvem som er tregest av oss. Selv om jeg bruker sykkel. Jeg må ha litt variasjon på tempo, ikke bare for min del, men for hennes del også. Hun har jo ikke vært bortskjemt med skikkelige treningsturer, kan man si.

Lifelog-appen viste etterpå at vi hadde vært ute i 24 minutter. Og det er jo ganske nært den halvtimen som er første mål med tanke på treningsmengde. Og pulsen var godt øket, det samme var pusten. Kjente det i brystkassa flere ganger. Men det må til for at det skal bli bedre.

Det beste med den løypa jeg syklet i dag er at den har en ganske bratt, men ikke så veldig lang bakke. Denne gikk jeg opp i dag. Men det vil også si at denne kan bli en målepinne på hvordan formen øker. Dette skal bli bra!

Reklamer

Veiedag uke 7

Da var det veiedag igjen. Denne uka var bedre enn forrige, og det kommer fra høykarbo helg før forrige veiing. Og nå har jeg hatt nesten en uke i ketose.

Så ned 1,8 kg 😀 det blir nøyaktig 5 kg totalt på disse 7 ukene. Med litt trening denne uka håper jeg på enda bedre resultater neste uke.

Ukeslutt

Ja, da er fredagen her. Og uka har gått greit. Jeg har vært mer aktiv denne uka enn tidligere, men er ikke helt i mål med en halvtimes aktivitet hver dag. Tanken min er at det helst bør være i alle fall en økt med en halvtimes aktivitet. Så planen er nå å få innarbeidet det bedre i uken som kommer. Nå regner jeg med at ettermiddagene blir litt mindre travle, siden alle ungene nå har fått det de trengte til skolestart.

Formen er ellers litt så som så. Jeg er fryktelig stiv og vond i hender og føtter når jeg står opp, og trøtt som en strømpe. Heldigvis jobber jeg ikke fullt nå, det klarer jeg ikke. Så jeg har noen fridager hvor jeg skal ta hensyn til meg selv. Men det har skrantet litt på hensynet til meg selv i det siste. Så i dag er første gang siden juni at jeg har kunnet bare gjøre hva jeg vil i flere timer. Dermed ble morgenturen droppet, og mor la seg på sofaen. Nå har jeg litt overskudd slik at minstemann får tatt en runde i butikk for å sjekke hva en pc han skal spare til koster. Og så blir nok han med meg på tur etterpå, det liker han egentlig ganske godt 🙂

Sykkeltur

Omsider har jeg beseiret både dørstokkmila og hente-sykkelen-i-garasjen-mila og tatt en skikkelig tur med hunden. Den ble ikke lang, men noen partier hadde litt fart og jeg fikk økt både puls- og pustefrekvensen.

image
Sykkeltur

Så nå må jeg bare huske å pumpe dekkene før neste tur, det var litt lite luft i dag.

Dager som kommer, og dager som går

Ja, da ble det en litt ufrivillig bloggepause fra meg. Jeg hadde som intensjon å skrive litt hver dag, men det falt helt ut forrige uke. Som jeg skrev sist har ting rundt meg ikke gått helt knirkefritt, men jeg har faktisk holdt meg unna all mulig høykarbo trøstemat. Jeg har faktisk ikke trøste- eller stresspist i det hele tatt i denne perioden! Og det er jeg veldig fornøyd med!

Ellers hadde jeg en sprekk i helga, jeg regnet med at det kom til å skje, så det var en kontrollert utskeielse. Det gikk på at jeg ikke hadde tilgang på lavkarbomiddag, så det ble høykarbomiddag. Men utenom det har jeg vært nøye. Likevel endte vekta denne uka litt opp, men regner med at det er mest vann, så neste ukes tall bryr jeg meg mer om.

Min datter har også hevet seg med på lchf-livsstilen. Hun har ikke så mange kilo å ta av, men vil stoppe oppgangen så ikke det blir flere. Og hun har tatt av en del allerede og er superfornøyd.

Jeg har også fått kjøpt meg joggesko, som ikke skal brukes til jogging, men gåing. Knærne mine har aldri tålt jogging, men jeg er egentlig veldig glad i å gå tur. Så med nye sko bør jeg få til dette. Jeg har også aktivert appen Fit på telefonen for å måle omtrent hvor mange skritt jeg går i løpet av en dag. Og etter en knapp uke med måling er konklusjonen at jeg må få rumpa opp fra sofaen og ut på tur 😉

Treningsforberedelser

Ja, da har jeg omsider fått gjort det. Montert feste til «Springeren» på sykkelen. Og planen for i morgen er klar. Lillegutt og jeg skal sykle til posten og butikken, og hunden skal også få være med. Vi hadde en liten prøvetur i kveld. Og det virket som hunden var veldig fornøyd. Så da skal det bli spennende å prøve en litt lengre tur. Men jeg er glad jeg har bestilt sele til henne. For det kan bli litt mye trekking på halsbåndet ser jeg.

Hun ble litt forvirret av at når hun prøvde å ta i fart for å kommer foran sykkelen så dro hun jo mer fart i sykkelen så den akselererte samtidig, så det ble aldri mulig for henne å passere 😉

I kveld er jeg i ketose igjen. Ikke at jeg er sikker på at jeg egentlig var ute av ketose. Men jeg er i alle fall tilbake i riktig kjør. Og jeg har i dag vært flinkere til å planlegge maten. Jeg hadde kundemøte i Oslo i dag. Og da tok jeg med meg noen knekkebrød i bilen og planla å kjøpe ost på veien til pålegg. Det beste er at jeg faktisk gjennomførte det!

En ting jeg har oppdaget er at det frister ikke like mye med snacks som tidligere. Jeg regnet med at det kom til å skje. Men folk kan spise sjokoladekjeks, popcorn og liknende uten at jeg syns det er trist at jeg ikke kan spise. Det var heller ikke så ille å gå gjennom godteavdelingen i butikken sulten og sliten. Noe som tidligere ville vært en stor felle. Da hadde det fort havnet både sjokolade og potetgull i handlekurva. Men jeg kom ut med ost og Bris, som var planen, og intet mer 😀

Så nå skal jeg ha fokus på å jobbe inn rutiner på fysisk aktivitet. Jeg er ikke helt klar for å kjøre for hard fysisk trening akkurat nå. De siste dagene har migrenen vært litt tilstede igjen, og den setter meg litt ut. Sykkelturen i morgen blir en prøve på hvor hardt jeg nå kan presse meg uten å bli utslitt, både på grunn av ketosen, men også på grunn av fibroen.

Jeg vet godt at fibroen blir mindre plagsom dersom jeg får regelmessig trening. Så det er jo målet, å få kroppen til å fungere bedre til daglig 🙂

Travle dager

I går var en dag på farten. Først litt jobbing, så avgårde for å fikse diverse for snuppa som skal flytte hjemmefra. Det vil si, hun skal på internatskole, så ikke helt ute av redet ennå. Men en tur til legen for legeerklæring på migrene før en handlerunde på Staples, IKEA Furuset og Slependen (Når Furuset ikke har alt vi skulle ha) og en liten tur på undertøysbutikk for å se etter litt bedre undertøy til både liten og stor 🙂

Dagen startet greit med en vanlig lavkarbofrokost og fett-te. Men når ting tok lengre tid enn jeg hadde tenkt i hodet mitt gikk det litt vel lang tid før neste måltid ble servert. Og da ble det atter en gang salat på McDonalds. Ikke en optimal løsning, men bedre enn burger eller wraps, som jeg virkelig var fysen på 😉 Det ble kun drikke utenom før jeg kom hjem. Da ble det rester av middag fra dagen før, laks og grønnsaker.

Senere på kvelden da jeg testet om jeg fremdeles var i ketose på grunn av dårlig matdag så det ut til at jeg har falt ut. Så da er det bare full innstramming igjen. Og jeg må virkelig lære meg til å ha noe nødmat i veska! Det blir for slitsomt hvis ikke. Og jeg vet at i løpet av kommende uke skal jeg nok tur/retur Gardermoen, en dagstur til Lillehammer og en dagstur til Ringerike. Så dette er dager da maten må planlegges for at ikke alt skal gå på tryne.

Satser på at med normalt lchf-kosthold så er ketosen innen rimelig rekkevidde. Og dager som dette kan skje oss alle 😉 Det er bare å krumme nakken og stå på videre.