Total avsporing

Det er lenge siden jeg har skrevet noe, for jeg har ikke orket å innrømme hva som skjer med meg. Jeg er totalt ute å kjøre når det kommer til helse og kosthold. For tiden har alt bare gått i oppløsning. Jeg sliter med å spise vanlig mat. Det går mye i søppelmat, som loff med nugatti, boller, sjokolader, potetgull og annet lite næringsrik og fornuftig mat. Jeg kan ha dager hvor jeg spiser masse søppel i løpet av formiddag og tidlig ettermiddag for så å bli så kvalm at jeg ikke spiser middag eller noe mer resten av dagen.

Psyken er heller ikke stabil for tiden. Depresjonen ligger og trykker, og sist jeg var hos legen følte jeg for første gang at hun mente at nå måtte jeg slutte å utsette ting og ta tak i vekta. Hvilket jeg må! Men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne, og ikke minst vet jeg ikke hva som skal til for at jeg faktisk skal klare å gjennomføre en livsstilsendring. Jeg vet at jeg går  ned i vekt når jeg spiser lavkarbo, men tanken på å sette i gang igjen er så fjern. Når jeg var hos legen ba jeg om  å få tatt blodprøver for å sjekke om jeg er i ferd med å utvikle diabetes. For jeg vet at dersom jeg ikke gjør noe så kommer den. Alle overvektige på mammas side har det. Men selv om jeg vet at det er veldig stor sannsynlighet for at jeg kan ha det klarer jeg ikke finne motivasjonen.

Det har vært noen tøffe ting på jobben også, og det stresset jeg har følt der har heller ikke hjulpet til å ta de dagene det krever for å knekke sukkersuget og stramme inn på kostholdet. Og når jeg er så sliten som jeg er nå så spiser jeg konstant når jeg kjører bil for jeg er redd for at jeg kommer til å sovne dersom jeg ikke gjør det. Og det er ikke akkurat gulerøtter jeg spiser da.

Så for å sette ting i struktur så tenkte jeg at jeg får lage en liste for meg selv på hva som er problemet. Så kanskje jeg klarer å jobbe med listen.

  • Overspising
  • Trøstespising
  • Kjedespising
  • Snikspising
  • Mangel på fysisk aktivitet
  • Ubehandlet depresjon
  • Elendig selvbilde

Vel, det var noen punkter. Det er sikkert mer. Men det er jo litt å jobbe med der. Får kanskje ta med lista til legen…

Reklamer

Eggefaste dag 3

Da er jeg godt i gang med dag tre av min eggefaste. Planen er å klare 5 dager. I dag hadde jeg mistet 0,9 kg til, hvilket blir 2,1 kg så langt.

Er ikke nødvendigvis lei egg, men savner å ha kjøtt og grønnsaker ved siden av. Men for så kort periode, med så bra effekt går det strålende!

Dag to av eggefasten

Ja, da var dag to i gang. Jeg har gått ned 1,2 kg på ett døgn. Tyder vel på at det er «litt» vann i kroppen. Det regnet jeg med siden jeg har spist veldig mye salt snacks (potetgull, saltstenger osv.).  Deilig å kjenne at vannet går ut av fingre og tær 😉

I går spiste jeg tre mellomkokte egg med majones, en bit ost og en kaffe med cocosa til frokost. Så ble det alt for langt opphold før middag, som var omelett laget på tre egg med masse ost på. Og til kvelden laget jeg en eggesalat av to egg, majones og karri og salt som krydder. Ble alt for mye karri så den var litt ekstremt salt.

Da jeg lagde omelett i går syntes jeg eggene var litt rare. Plomma hang på en måte igjen i skallet. Jeg sjekket datoen og de gikk ut for 3 uker siden. Ja, alt for lang lk-pause… Nå har  jeg hørt at egg godt kan gå over dato så jeg satset på at de ikke var dårlige. Men da jeg skulle lage frokost så sprakk plommen da jeg knakk eggene i stekepanna for steking og på et av eggene hang den fast i eggeskallet igjen. Så da kom jeg på at det er en måte å teste om eggene er gamle. Man slipper dem i et glass/en bolle med vann. Jeg fant ut at jeg skulle teste noen egg fra den pakken, og sannelig så fløt alle opp, noe som tyder på at de var gamle. Og siden jeg følte meg litt kvalm i går orket jeg ikke tanken på å gjøre meg selv dårligere ved å spise dårlige egg. Gjett om jeg er fornøyd for at jeg var i Sverige i går og hamstret litt egg. Ut med de gamle, også de som lå til steking i panna, og inn med de nye.

Dermed ble det tre ferskere egg med smeltet ost, en liten ostebit ved siden av og fettkaffe til frokost i dag. Jeg sliter nok litt med å nå fettmengden. Så jeg må nok veie maten neste gang for å være sikker på at jeg får inn nok fett i forhold til egg.

Eggefaste

Etter lang tid på gamle uvaner er jeg i gang med lavkarbo igjen. Jeg vil så gjerne få det til! Men jeg sliter ganske mye psykisk for tiden, så det er litt mange kamper i hodet. Det gjør at jeg er redd for å miste motivasjon igjen. Derfor en pangstart med eggefaste.

Jeg har lest en del om de som gjør dette, og de mister ganske mange kilo fort. Jeg vet at mye av dette er vann, men akkurat nå passer det meg aldeles fantastisk, for jeg kjenner at det er mye vann i kroppen. Fingre og tær føles som små pølser. Og med tanke på hvor mye potetgull og annet junk jeg har stappet i merk i det siste så er det ikke annet å forvente enn en god del væskeansamling.

Vekta i dag var deprimerende 111,1. Spennende å se hva noen dager eggefaste fører til.

Jeg er litt kvalm nå i kveld. Håper det gir seg litt etterhvert, men jeg skal nok holde ut noen dager med det hvis vekta går stødig nedover 😊

Ute på viddene

Etter en veldig motivert oppstart på lavkarbo har jeg nå gått i høykarbofella. I flere uker har det vært et totalt høykarbinntak, med snacks, brød og alt som egentlig burde unngås. Resultatet er at vekta har gått opp, og jeg har gjort som strutsen, putta hodet i sanda og vil ikke veie meg.

Dette må det bli slutt på! Jeg har den siste uka redusert sukkerinntaket, men ikke andre karber. Har hatt ganske travle tider og en kropp som har kranglet en del. Så energinivået har vært lavt. Jeg har nå konkludert med at jeg har lyst til å prøve en boostuke. Jeg har lest om dette på lavkarbotips.net. Der har jeg sett hvilken endring man kan få på kun en uke. Så nå må jeg finne en tid hvor jeg kan tillate meg selv å føle meg skikkelig ille i «avgiftningsfasen» slik at kroppen kan komme i bedre form.

Da vil jeg kanskje også orke å trene mer. Jeg ser at jeg MÅ få bedre kondis, og mer bevegelse inn i hverdagen. Det nærmer seg jul og det betyr julekonsert. Noe som igjen betyr at kondisen tynes når jeg tar frem trompeten… Hadde vært fint å ha pust nok til å spille sanger uten å pese etterpå 🙂

Så målet er å komme i gang igjen og få mer energi i skrotten.

Opp på sykkel og ut på tur

I dag! Endelig fikk jeg kroppen ut av huset og bikkja på slep. Jeg har hatt fridag i dag, så etter å ha brukt noen timer i sofaen, for å hente igjen litt energi fant jeg ut at jeg måtte få gjort noe med denne treningen. Så da var det på med treningstøy til meg og sele til bikkja. Med stå-på-mot og, utrolig nok, entusiasme bar det avgårde med sykkelen. Jeg må ta det rolig i begynnelsen så bikkja får gjort fra seg så jeg slipper bråstopp med kroppen over styret fordi hun må gjøre sitt.

Turen gikk egentlig veldig greit. Bikkja var enig i at i dag var det greit vær å dra på sykle-/løpetur. Dermed var det bare for meg å pushe på. For det er helt klart hvem som er tregest av oss. Selv om jeg bruker sykkel. Jeg må ha litt variasjon på tempo, ikke bare for min del, men for hennes del også. Hun har jo ikke vært bortskjemt med skikkelige treningsturer, kan man si.

Lifelog-appen viste etterpå at vi hadde vært ute i 24 minutter. Og det er jo ganske nært den halvtimen som er første mål med tanke på treningsmengde. Og pulsen var godt øket, det samme var pusten. Kjente det i brystkassa flere ganger. Men det må til for at det skal bli bedre.

Det beste med den løypa jeg syklet i dag er at den har en ganske bratt, men ikke så veldig lang bakke. Denne gikk jeg opp i dag. Men det vil også si at denne kan bli en målepinne på hvordan formen øker. Dette skal bli bra!

Veiedag uke 7

Da var det veiedag igjen. Denne uka var bedre enn forrige, og det kommer fra høykarbo helg før forrige veiing. Og nå har jeg hatt nesten en uke i ketose.

Så ned 1,8 kg 😀 det blir nøyaktig 5 kg totalt på disse 7 ukene. Med litt trening denne uka håper jeg på enda bedre resultater neste uke.